Welkom!
We begonnen het vak Grafische Communicatie & Presentatie met het thema Welkom!
In deze eerste lessen maakten we kennis met de werking van de gedeelde map, leerden we hoe opdrachten digitaal worden ingediend en ontdekten we de basis van visuele communicatie.
De thema's die aan bod kwamen:
Gedeelde map – kennismaking met de digitale leeromgeving
Kennismakingsopdracht – een visuele voorstelling van jezelf
Infografiek / Infographic – informatie creatief en duidelijk weergeven
Deze opdrachten vormden een vlotte start van het vak en legden de basis voor de rest van het portfolio.
Kennismakingsopdracht

Voorbereiding:
Voor deze opdracht kregen we als doel om onszelf visueel voor te stellen, zonder herkenbare naam of foto. We mochten zelf kiezen welke app of programma we gebruikten, zolang het eindresultaat één visuele weergave was. Doorklikken naar meerdere pagina's mocht niet, maar verticaal scrollen wel.
De opdracht werd kort uitgelegd in de les en stond in het teken van creativiteit, zelfreflectie en grafische communicatie. Ik vond het leuk dat we veel vrijheid kregen in de vorm en inhoud.
De uitvoering
Ik koos ervoor om mijn visuele voorstelling te maken met Canva, PowerPoint, Ik verzamelde afbeeldingen, iconen, kleuren, memes en één of meerdere quotes die mij typeren, zonder letterlijk mijn naam of gezicht te tonen.
Ik zorgde ervoor dat alles op één pagina bleef en logisch opgebouwd was. Via stijl, beeldtaal en symbolen probeerde ik iets over mezelf te vertellen: interesses, karakter, hobby's, enzovoort.
Een zelfevaluatie
De opdracht verliep vlot. Doordat ik volledige vrijheid kreeg in de uitwerking, kon ik mezelf creatief uitdrukken op een manier die goed bij me past. Het was een leuke manier om aan het vak te beginnen.
Moeilijkheidsgraad

Infografiek/ infographic
De voorbereiding
In deze opdracht maakten we een eigen infografiek in tijdlijnvorm, waarin we een biografie van onszelf of een persoon die we bewonderen visueel voorstelden. De tijdlijn bevatte minstens 10 momenten, telkens met een korte tekst en één of meerdere beelden.
Voor de voorbereiding bespraken we eerst wat een goede infografiek inhoudt:
De informatie moet interessant en duidelijk zijn voor de lezer.
Kleurgebruik moet beperkt blijven tot 2 à 3 tinten om het overzichtelijk te houden.
De stijl en beelden moeten visueel bij elkaar passen.
De tekst en uitlijning moeten goed leesbaar en netjes opgebouwd zijn.
We mochten zelf kiezen welk programma we gebruikten: bijvoorbeeld Canva, Piktochart, Google Slides of PowerPoint.
De uitvoering
Ik koos ervoor om een infografiek te maken over mezelf in de vorm van een tijdlijn. Ik begon met het verzamelen van jaartallen en gebeurtenissen die belangrijk zijn geweest in mijn leven. Per stap voegde ik een korte beschrijving toe, en een beeld dat bij het moment past: dat kon een foto zijn, een symbool, of een afbeelding die iets verbeeldt.
Ik werkte met een beperkt kleurenpalet en zorgde ervoor dat alles netjes uitgelijnd was. Ook lette ik op lettertypes en opbouw, zodat het rustig bleef en goed leesbaar was.
Een zelfevaluatie
Ik vond deze opdracht heel leuk om te maken. Het was de eerste keer dat ik echt op deze manier grafisch iets van mezelf mocht tonen, en dat werkte motiverend. Het was ook fijn om te merken dat creatief werken echt iets voor mij is.